Brandhofer, Gerhard, Gröblinger, Ortrun, Jadin, Tanja, Raunig, Michael & Schindler, Julia (eds.) (2024): Learning from AI, teaching with AI: The future of higher education (project report). Forum New Media in Teaching Austria.
- Neuböck, Kristina & Kopp, Michael (2024). OER competences for university lecturers - evaluation results of a national qualification measure. Journal for Higher Education Development, 19(1), 127-147.
- Neuböck, Kristina, Zimmermann, Claudia, Kopp, Michael (2024): Guidelines for the creation of Open Educational Resources. Information and practical exercises for university members. Edited by Open Education Austria, Graz.
- Michael Kopp & Ortrun Gröblinger (2023). Conditions for AI support of Open Educational Resources at HEIs. In: IHE2023 Proceedings _ accelerating towards a digital and inclusive campus, S. 115-129.
- Martin Ebner, Raman Ganguly, Ortrun Gröblinger, Claudia Hackl, Daniel Handle-Pfeiffer, Michael Kopp, Kristina Neuböck, Alexander Schmölz, Sandra Schön & Charlotte Zwiauer (2023). Handlungsfelder und attraktive Lösungen für Open Educational Resources im österreichischen Hochschulraum. Ergebnisse aus dem Projekt Open Education Austria Advanced. In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung (ZHFE) Bd. 18 Sonderheft Hochschullehre (2023): Digitalisierung der Hochschullehre – Projekte österreichischer Hochschulen 2020–2024, S. 181-198.
- Sandra Schön, Martin Ebner, Elfriede Berger, Gerhard Brandhofer, Sarah Edelsbrunner, Ortrun Gröblinger, Claudia Hackl, Tanja Jadin, Michael Kopp, Kristina Neuböck, Judith Proinger, Alexander Schmölz & Hans-Peter Steinbacher (2023). Development of an Austrian OER Certification for Higher Education Institutions and Their Employees. In: Otto, D., Scharnberg, G., Kerres, M., Zawacki-Richter, O. (eds) Distributed Learning Ecosystems . Springer VS, Wiesbaden, S. 161-182.
- Kopp, Michael, Linschinger Nadine, Neuböck, Kristina (2022). From Promotion to Persuasion: Support as Essential Next Step for Establishing Open Educational Resources at Universities: In: ICERI2022 Proceedings (S. 2659-2668). Seville.
- Stock, Michaela, Slepcevic-Zach, Peter, Kopp, Michael (2022). Haben oder nicht haben, das ist hier die Frage! Eine empirische Studie zur digitalen Kompetenz von Studienanfängerinnen und Studienanfängern. In: Gerholz, Karl-Heinz; Schlottmann, Philipp; Slepcevic-Zach, Peter & Stock, Michaela (Hrsg.), Digital Literacy in der beruflichen Lehrer:innenbildung. Didaktik, Empirie und Innovation, S. 169-183.
- Orlická, Barbora (2022). Warum, wann und wie? Die Rolle von Hybrid-Lehre in der Zukunft der Hochschulbildung. In: Schutti-Pfeil, Gisela; Darilion, Antonia & Ehrenstorfer, Barbara (Hrsg.), Hochschuldidaktik gestern – heute – morgen, Tagungsband 10. Tag der Lehre FH OÖ, S. 139-147.
- Hackl, Claudia, Ebner, Martin, Ganguly, Raman, Gröblinger, Ortrun, Handle-Pfeiffer, Daniel, Kopp, Michael, Schmölz, Alexander, Schön, Sandra, & Zwiauer, Charlotte (2022). Attraktive Lösungen für Open Educational Resources aus dem österreichischen Hochschulraum – ein Werkstattbericht von Open Education Austria Advanced. Mitteilungen der Vereinigung Österreichischer Bibliothekarinnen und Bibliothekare, 75(2).
- Feldbaumer, Manuel; Adams, Simone (2022). Soziale Präsenz in Online-Lerngemeinschaften: Methoden & Strategien für die Lehre mit Videokonferenzen. In: FNMA Magazin 01/2022, Themenschwerpunkt: „Lernen mit Videokonferenzen“, S. 18-21.
- Zimmermann, Claudia; Neuböck Kristina; Kopp Michael (2022) Leitfaden für die Erstellung von Open Educational Resources. Informationen und praktische Übungen für Hochschullehrende. Hrsg. von Open Education Austria, Graz.
- Gröblinger, Ortrun; Kopp, Michael & Linschinger, Nadine. (2022). „The potential of videos for Higher Education Institutions (HEI) in the post-covid era.“ In INTED2022 Proceedings (S. 4975-4983). Valencia.
- Schön, Sandra; Ebner, Martin; Berger, Elfriede; Brandhofer, Gerhard; Gröblinger, Ortrun; Jadin, Tanja; Kopp, Michael; Steinbacher, Hans-Peter; & Zwiauer, Charlotte (2021). OER Certification of Individuals and Organisations in Higher Education: Implementations Worldwide. Open Praxis, 13(3), pp. 264–278.
- Hoffmann, Anja; Linschinger, Nadine (2021). Building bridges – Internationale Lehre gelebt innerhalb einer europäischen Hochschulallianz. In: fnma Magazin 04/2021, Themenschwerpunkt: "Internationale Kooperation in der Lehre". S. 15-17. CC BY-NC-ND 4.0
- Kopp, Michael; Neuböck, Kristina; Gröblinger, Ortrun und Schön, Sandra (2021). Strategische Verankerung von OER an Hochschulen. Ein nationales Weiterbildungsangebot für Open Educational Resources. In: Wollersheim, Heinz-Werner; Karapanos, Marios, & Pengel, Norbert (Hrsg.), Bildung in der digitalen Transformation, Tagungsband der GMW 2021, Waxmann, S. 179-183.
- Adams, Simone (2021). Abenteuer Hybridlehre. In: fnma Magazin 03/2021, Themenschwerpunkt: "Wie hybrid sind wir, wie hybrid wollen wir sein? ”, S. 11-13.
- Dreisiebner, Gernot; Slepcevic-Zach, Peter; Janschitz, Gerlinde; Monitzer, Sonja; Kopp, Michael; Stock, Michaela (2021): DiKoS – Digitale Kompetenzen von Studierenden. Ergebnisse einer Befragung aller Studienanfänger/innen in der Steiermark zur Selbsteinschätzung ihres digitalen Kompetenzspektrums. In: bwp@ Spezial AT-3: Beiträge zum 14. Österreichischen Wirtschaftspädagogik-Kongress, 1-13.
- Lipp, Silvia; Dreisiebner, Gernot; Leitner, Philipp; Ebner, Martin; Kopp, Michael; Stock, Michaela (2021). Learning Analytics - Didaktischer Benefit zur Verbesserung von Lehr-Lernprozessen? Implikationen aus dem Einsatz von Learning Analytics im Hochschulkontext. In: H.-Hugo Kremer, Nicole Naeve-Stos, Lars Windelband & Juliane Fuge (Hrsg.) Berufs- und Wirtschaftspädagogik online (40).
- Gröblinger, Ortrun; Ganguly, Raman; Hackl, Claudia; Kopp, Michael & Ebner, Martin (2021). Dezentral bereitstellen – zentral finden. Zur Umsetzung hochschulübergreifender OER-Angebote. In: Cinzia Gabellini, Sabrina Gallner, Franziska Imboden, Maaike Kuurstra und Peter Tremp (Hrsg.) Lehrentwicklung by Openness – Open Educational Resources im Hochschulkontext, Luzern: Pädagogische Hochschule Luzern, S. 39-44.
- Schön, Sandra; Ebner, Martin; Brandhofer, Gerhard; Berger, Elfriede; Gröblinger, Ortrun; Jadin, Tanja; Kopp, Michael & Steinbacher, Hans-Peter (2021). OER-Zertifikate für Lehrende und Hochschulen. Kompetenzen und Aktivitäten sichtbar machen. In: Cinzia Gabellini, Sabrina Gallner, Franziska Imboden, Maaike Kuurstra und Peter Tremp (Hrsg.) Lehrentwicklung by Openness – Open Educational Resources im Hochschulkontext, Luzern: Pädagogische Hochschule Luzern, S. 29-32.
- Kopp, Michael (2021): "Covid-19 als Katalysator für die Digitalisierung der Hochschullehre." In: Muckenhuber, Johanna / Griesbacher, Martin / Hödl, Josef / Zilian, Laura (Hg.): Disruption der Arbeit? Zu den Folgen der Digitalisierung im Dienstleistungssektor. Frankfurt am Main: Campus. [Preprint]
- Kopp, Michael; Ebner, Martin; Rehatschek, Herwig (2021). "Handlungsempfehlungen für Hochschulen." In: Janschitz, Gerlinde et al. (Hg.): Alle(s) digital im Studium?! Projektbericht der Steirischen Hochschulkonferenz zur Analyse digitaler Kompetenzen von Studienanfänger*inne*n. Graz: Graz University Library Publishing, S. 120-131.
- Janschitz, Gerlinde; Monitzer, Sonja; Archan, Dagmar; Dreisiebner, Gernot; Ebner, Martin; Hye, Florian; Kopp, Michael; Mossböck, Christina; Nagler, Walther; Orthaber, Markus; Rechberger, Manfred; Rehatschek, Herwig; Slepcevic-Zach, Peter; Stock, Michaela; Swoboda, Birgit; Teufel, Martin (Hg.) (2021). "Alle(s) digital im Studium?! Projektbericht der Steirischen Hochschulkonferenz zur Analyse digitaler Kompetenzen von Studienanfänger*inne*n." Graz: Graz University Library Publishing.
- Janschitz, Gerlinde; Monitzer, Sonja; Stock, Michaela; Slepcevic-Zach, Peter; Dreisiebner, Gernot; Kopp, Michael, 2021, „DiKoS – Analysis and Development of Digital Competencies of Students (OA edition)“, doi.org/10.11587/9TJL2Y, AUSSDA.
- Raunig, Michael (2021). "Künstliche Interaktionspartner*innen an Hochschulen – eine Kurzeinführung". In: fnma Magazin 01/2021, Themenschwerpunkt zu "Chatbots in der (Hochschul-) Lehre”, S. 16-18.
- Schön, Sandra; Ebner, Martin; Kopp, Michael (2021). "Systematische Förderung von offenen Bildungsressourcen an österreichischen Hochschulen mit OER-Policies.“ In: fnma Magazin 01/2021, Themenschwerpunkt zu "Chatbots in der (Hochschul-) Lehre”, S. 7-10.
- Adams, Simone & Weirer, Wolfgang (2020). "Theologiestudium - berufsbegleitend und digitalisiert. Erste Erfahrungen an der Universität Graz." In: Burke, Andree; Hiepel, Ludger; Niggemeier, Volker & Zimmermann, Barbara (Hg.): Theologiestudium im digitalen Zeitalter. Stuttgart: Kohlhammer. S. 139-152.
- Linschinger, Nadine (2020). "Engaging Students – Konzeption der effektiven Anwendung von Audience-Response- Systemen zur Steigerung von Interesse, Partizipation und Verständnis." In: Schutti-Pfeil, Gisela; Gaisch, Martina & Darilion, Antonia (Hg.): Tagungsband 8. Tag der Lehre der FH OÖ. Linz. FH Oberösterreich. S. 98-105.
- Friesenbichler, Martina (2020). "Assessment under disruption" - Corona als Treiber innovativer, technologiegestützter Prüfungsansätze?". In fnma Magazin 02/2020. Themenschwerpunkt "E-Assessment und E-Examinations". S. 31-33.
- Friesenbichler, Martina (2020). "Corona und der Umgang mit Störungen: Resilienzfaktoren in der Lehre". In fnma Magazin. Sonderausgabe "Plötzlich online". S. 17-19.
- Hauser, Caterina (2020). "Digitale Lehre - Erfahrungen, Nachholbedarf und Zukunftschancen." In fnma Magazin 01/2020. Themenschwerpunkt: Digitale Lehre aus Studierendensicht. S. 12-14.
- Ebner, Martin, Adams, Simone, Bollin, Andreas, Kopp, Michael, Teufel, Martin (2020). "Digital gestütztes Lehren mittels innovativem MOOC-Konzept". In journal für lehrerinnenbildung. 20(1). S. 68-77.
- Raunig, Michael (2020). Künstliche Interaktionspartner*innen an Hochschulen. Norderstedt: Books on Demand.
- Adams, Simone. (2019). "Studierendenaktivierung mit digitalen Medien: Alte Methoden, neue Technologien und inklusive Didaktik." In fnma-magazin. 04/2019. Themenschwerpunkt: Student Engagement in f2f Lectures. S. 15-17.
- Adams, Simone. (2019). "Digitale Barrierefreiheit und Inklusion: Von der Theorie in die Lehrpraxis." In Kieberl, Marie Lene & Schallert, Stefanie (Hrsg.) Hochschule digital.innovativ | #digiPH2: Digital-innovative Hochschulen: Einblicke in Wissenschaft und Praxis. Tagungsband. Norderstedt: Books on Demand. S. 41-62.
- Adams, Simone & Linschinger, Nadine. (2019). "The 'Multiplier Effect' Student E-Tutors Have on Course Instructors to Incorporate Technology in Classrooms." In Ubachs, George & Joosten-Adriaanse, Fenna (Hrsg.) Blended and Online Education within European Networks. The Online, Open and Flexible Higher Education Conference 2019 - Proceedings (S. 346-359). Madrid.
- Friesenbichler, Martina. (2019). "'Break the Ice': Aktivierung von Studierenden im universitätsweiten Basismodul 'Studentische und wissenschaftliche Alltage und Selbstverständnisse'." In fnma-magazin. 04/2019. Themenschwerpunkt: Student Engagement in f2f Lectures. S. 33-35.
- Janschitz, Gerlinde; Monitzer, Sonja, Slepcevic-Zach; Dreisiebner, Gernot; Stock, Michaela & Kopp, Michael. (2019). "Analyse und Förderung des Erwerbs digitaler Kompetenzen von Studierenden (DiKoS)." In Ostendorf, Annette; Thoma, Michael & Welte, Heike (Hrsg). Beiträge zum 13. Österreichischen Wirtschaftspädagogik-Kongress. S. 1-23.
- Kopp, Michael; Gröblinger, Ortrun & Adams, Simone. (2019). "Five Common Assumptions that Prevent Digital Transformation at Higher Education Institutions." In INTED2019 Proceedings (S. 1448-1457). Valencia.
- Leitner, Philipp; Ebner, Martin; Ammenwerth, Elske; Andergassen, Monika; Csanyi, Gottfried; Gröblinger, Ortrun; Kopp, Michael; Reichl, Franz; Schmid, Markus; Steinbacher, Hans-Peter; Handle-Pfeiffer, Daniel; Zitek, Andreas; Zöserl, Eva & Zwiauer, Charlotte (2019). Learning Analytics: Einsatz an österreichischen Hochschulen. Graz: Forum Neue Medien in der Lehre Austria.
- Linschinger, Nadine (2019). "Studierendenaktivierung ohne Stolperfallen: Der erfolgreiche Einsatz von Audience-Response-Systemen." In fnma-magazin. 04/2019. Themenschwerpunkt: Student Engagement in f2f Lectures. S. 23-25.
- Stöger, Michael (2019). "Wie können Hochschulen Bildungsinfluencer*innen für ihr Marketing nutzen? (Am Beispiel von YouTube)." In fnma-magazin. 03/2019. Themenschwerpunkt: Bildungsinfluencer*innen. S. 15-17.
- Adams, Simone; Scheer, Lisa, & Kopp, Michael (2018). "Transforming Higher Education with Blended Learning: Experiences from a BA Program in Theology Targeting Part-Time Students." In Ubachs, George & Joosten-Adriaanse, Fenna (Hrsg.) Blended and Online Learning: Changing the Educational Landscape. The Online, Open and Flexible Higher Education Conference 2018 - Proceedings. (S. 301-316). Aarhus.
- Adams, Simone (2018). "Diversity Goes Digital: (Digitale) Inklusion in der Hochschullehre." In: Marlene Miglbauer, Lene Kieberl, Stefan Schmid (Hrsg.): Hochschule digital.innovativ | #digiPH Tagungsband zur 1. Online-Tagung (S. 53-68). Norderstedt: Books on Demand.
- Adams, Simone & Levc, Barbara. (2018). "Digitale Inklusion in der Lehre: Fortbildungsangebot zu Barrierefreiheit." fnma Magazin 04/2018. Themenschwerpunkt: Barrierefreie Digitalität. S. 17-19.
- Gröblinger, Ortrun; Kopp, Michael, & Zimmermann, Claudia. (2018). "Students as active contributors in the creation of open educational resources." In INTED2018 Proceedings (S. 2260–2269). Valencia.
- Höfler, Elke, & Kopp, Michael (2018). "MOOCs und Mobile Learning." In Claudia de Witt & Christina Gloerfeld (Hrsg.), Handbuch Mobile Learning (S. 543–564). Wiesbaden: Springer.
- Raunig, Michael, & Höfler, Elke. (2018). "Digitale Methoden? Über begriffliche Wirrungen und vermeintliche Innovationen." Digital Classics Online, Bd. 4,1 (2018).
- Kopp, Michael (2018). "Zur Zukunft der digitalen Lehre: Erwartungshaltungen, Trends und Herausforderungen." In Miglbauer, Marlene; Kieberl, Lene & Schmid, Stefan (Hrsg.), Hochschule digital.innovativ | #digiPH Tagungsband zur 1. Online-Tagung (S. 299–312). Norderstedt: Books on Demand.
- Raunig, M., & Höfler, E. (2018). "Digitale Methoden sind weder digital noch innovativ." In Georg Vogeler (Hrsg.), DHd 2018 - Kritik der digitalen Vernunft (S. 181–184). Digital Humanities im deutschsprachigen Raum e.V. Digital Classics Online, Bd. 4,1.
Begin of page section:
Additional information:
End of this page section. Go to overview of page sections
End of this page section. Go to overview of page sections